Intensivkurs, garanti för att ta körkort?

Posta i dennna tråden om allt som handlar om att ta körkort för bil. Vilka frågor fick du på teoriprovet, tips för din uppkörning, få hjälp med körkortsteorin.
Användarvisningsbild
Ior

Intensivkurs, garanti för att ta körkort?

Inläggav Ior » 12 feb 2013 15:32

Funderar på att ta en intensivkurs, men att ta ledigt 2 veckor från jobbet + betala 15-20000 gör att det är ett svårt beslut...

Finns det några garantier att man lyckas ta körkort efter en intensivkurs? OK inget är ju hundraprocentigt, men kan man t.ex. säga att jag med 90% garanti kommer ta körkort om jag går en intensivkurs?

Vill gärna veta... körkort snabbt och dyrt eller långsamt och inte så dyrt... som ni förstår lägger jag dessa pengar och tar ledigt från jobbet vill jag veta att jag också kommer få mitt körkort!

Användarvisningsbild
Bromsaren

Re: Intensivkurs, garanti för att ta körkort?

Inläggav Bromsaren » 12 feb 2013 16:49

Det finns nog inga GARANTIER,att du klarar kortet på den tiden. Eller till det priset!. Ett sätt är kanske att fråga på resp skola hur resultatet ser ut!. Om dom nu är ärliga förståss. Det kan vara ganska pressande att köra så intensivt,och veta,att du MÅSTE klara det på den tiden. Annars innebär det sannolikt,att du måste komma tillbaka och ta ytterligare lektioner med ytterligare förlorad arbetsinkomst!. Ofta måste det man lär in mogna. Och det hinner det inte på endast 14 dagar!. Jag har sett elever som kommit från en misslyckad intensivutbildning!. Men det finns givetvis dom som utbildningen passar bra för,men detta vet man ju inte,förrän man provat.
Väg noga för och emot. Körning i lugn och ro på hemmaplan,i välkänd miljö och utan förlorad arbetsinkomst!. Stall detta mot en intensivutbildning på annan ort,annan miljö,förlorad arbetsinkomst,samt ingen garanti att du klarar kortet första gången. Eller andra. Eller tredje. Lycka till med såväl ditt val samt körkortet!.

Användarvisningsbild
Ior

Re: Intensivkurs, garanti för att ta körkort?

Inläggav Ior » 13 feb 2013 08:52

Finns det någon möjlighet att se statistik över hur skolorna lyckas, hur många procent som klarar på första? Det kanske hjälper, är siffran bara marginellt högre än de som kör "vanligt" så är det nog ingen idé... förlorad arbetsinkomst är kanske inte det farligaste, men visst tar jag betald semester nu i två veckor så blir det ju två extra veckor på sommaren som man inte kan vara ledig under... och ta obetald semester har jag absolut inte råd med, speciellt inte om jag ska ta körkort.

Tack för ditt inlägg Bromsaren, ger ett lite annat perspektiv på det hela. Ska tänka efter ännu mera och leta runt/höra mig för lite mer innan jag bestämmer mgi!

Användarvisningsbild
Bromsaren

Re: Intensivkurs, garanti för att ta körkort?

Inläggav Bromsaren » 15 feb 2013 22:27

Någon sådan statistik finns inte!. För 10-15 år sedan fanns en sida där man genom att visa "rött-grönt- gult" kunde se,hur skolorna låg till vad gällde teori- och körprov. Men detta togs bort efter kritik. Eftersom skolorna bl a hade olika elevklientel,olika utbildningsförhållanden/miljöer mm ansåg många,att statistiken blev orättvis!. T ex att det var svårare att köra i Stockholm jämfört med en liten ort med mindre trafik!. Och det låg säkert en hel del i detta.

Användarvisningsbild
Ior

Re: Intensivkurs, garanti för att ta körkort?

Inläggav Ior » 20 feb 2013 11:56

Tack, Bromsaren. Synd på statistiken men visst man kan ju förstå det, är nog lättare att köra upp i en mindre stad med mindre livlig trafik än i Stockholm eller Göteborg. Mindre risk att man gör fel liksom, men folk kanske inte tänker på detta utan ser bara "stockholmsskolorna" som dåliga bara för att de har en sämre procent...

Anyway, har efter mycket om och men bestämt mig för att ta körkort på vanligt sätt istället, d.v.s. inte ta en intensivkurs... det var just detta med i praktiken garanterat körkort som lockade mig, men det verkar för riskfyllt och jag har inte råd att misslyckas om man säger så!

Användarvisningsbild
Bromsaren

Re: Intensivkurs, garanti för att ta körkort?

Inläggav Bromsaren » 20 feb 2013 14:44

Jag tror att det var ett klokt beslut!. Alla klarar inte av den dubbla pressen det faktiskt kan bli,eftersom man "måste" klara allt på 14 dagar!. Vissa kan klara det naturligtvis,men inte alla!. Sedan finns det givetvis bättre och sämre trafikskolor/yrkesmän!. Precis som inom andra branscher!. Så även på mindre orter kan det vara skillnad mellan olika skolor vad gäller statistik!. Lycka till!.

Användarvisningsbild
Ior

Re: Intensivkurs, garanti för att ta körkort?

Inläggav Ior » 20 feb 2013 14:54

Jo, jag tror också det är rätt beslut, som sagt så känner jag mig inte helt säker på att jag verkligen kommer klara allting så snabbt och om jag misslyckas kommer jag inte ha råd eller motivation att fortsätta utbildningen i långsammare takt, och... ja, helt enkelt blri det nog bättre om jag lägger längre tid på det hela!

Användarvisningsbild
Brännaren

Re: Intensivkurs, garanti för att ta körkort?

Inläggav Brännaren » 20 feb 2013 15:02

Dessutom minskar du sannolikt risken att bli "nervvrak"!. Jag har mött ett flertal som totalt misslyckats med intensivutbildningen!. Utbildning måste få en chans att sjunka in och mogna,om man skall ha en chans att förstå detta "organiserade kaos" som brukar kallas trafik!.


Återgå till "Bilkörkort - behörighet (B)"