header

Miljövänlig körning

Fickparkering, backa, växla, körning i rondell, körning i backe med mera.

Re: Miljövänlig körning

Inläggav Anna... » 29 jun 2010 09:14

Grattis Karin. Kör försiktigt nu i sommar trafiken. :)
Användarvisningsbild
Anna...

Inläggav ErikB » 18 jul 2010 23:19

Anna... skrev:Att köra miljövänligt har blivit en stor del av uppkörningen. Hur kör man eco-driving och går alla bilar att köra miljövänligt. Vad har du för erfarenhet av miljövänlig körning. Dela gärna med dig här.

Alla säger jämt att bilen drar mer när den får gå på tomgång än när man har i en hög växel, men samtidigt så fick jag de bästa (lägsta) förbrukningssiffrorna när jag lekte som mest med frikoppling i Jämtland-Härjedalen en sommar. Kan nyckeln vara att jag endast använde frikoppling där jag inte behövde bromsa, samt utnyttjade frikopplingen för att slippa accelerera med en växel inlagd?
Annars är det förstås frågan hur trafiksäkert det är att frikoppla, ifall man behöver bromsa eller accelerera för något oförutsett... men min erfarenhet är alltså att det förbrukningsmässigt verkar finnas situationer där frikoppling lönar sig. Kan det stämma?
Användarvisningsbild
ErikB

Inläggav Anna... » 09 aug 2010 10:24

Om du kör en bil med insprutning och släpper gasen så går bensinförbrukningen ner till 0. Om du då trycker ner kopplingen så ges signaler om att motorn ”dör” vilket gör att insprutningen skickar på mer bensin, och bensinförbrukningen går upp.
Om du däremot har en bil med förgasare så blir bensinförbrukningen den samma om du motorbromsar eller om du trycker ner kopplingen. Så svaret på din fråga är i så fall att om du kör en bil med insprutning så ökar alltid din bensinförbrukning om du trycker ner kopplingen istället för att motorbromsa.
Användarvisningsbild
Anna...

Föregående

Återgå till Körmoment

körkortsfrågor

Sveriges största körkortsportal med körkortsfrågor på nätet. Gratis teoripov och körkortstest online med alla teorifrågor. Utbildningsmaterialet är producerat i samarbete med trafikskolor, körskolor och utbildningsledare.